Ad Blocker Plus gør det svært for danske medier

Mange danske, såvel som udenlandske, medier anvender annoncer på deres sider for at kunne få økonomien til at løbe rundt. Det viser sig i et større og større omfang, at de såkaldte ”Ad Blockers” er til ret stor gene for disse medier, der mister millioner af kroner på grund af, at deres brugere ikke ser de annoncer, som er lagt på siden for, at internetbrugeren skal klikke på den.

I dag er det sådan, at flere og flere går på nettet uden at blive ”forstyrret” at de, i nogle tilfælde, ret aggressive reklamer og annoncer. Et firma som Adblock Plus siger, at de har omkring 260.000 brugere i Danmark, hvilket svarer til ca. 5 % af de danske internetbrugere. Der er dog tale om et endnu større tab hos fx Politiken, der siger, at de kan se, at ca. 20 % af deres brugere undviger annoncerne, som er på siden.

Hos TV2 melder de, at det koster dem et stort encifret millionbeløb om året.

”Når nogen siger: Vi vil gerne have jeres indhold, men ikke jeres annoncer, så ødelægger det vores model for, hvordan vi skal finansiere vores journalistik. Det er et reelt problem. Det er ikke bare i småtingsafdelingen,” siger Jens Nicolaisen, digital direktør på Jyllands-Posten.

Store selskaber som Google og Amazon har betalt millionbeløb til det tyske firma Eyeo, der står bag Adblock Plus, for at få lov til at slippe igennem filteret, der styrer, hvor mange annoncer, der bliver vist på skærmen hos brugeren.

Nogle tyske selskaber, heriblandt RTL, fører for tiden erstatningssager mod Eyeo, da de mener, at Eyeo direkte og bevidst ødelægger deres forretningsmodel ved at gøre det umuligt at bytte gratis indhold for klik på annoncer og reklamer. Eyeo kan dog ikke se, at det er sådan, tingene hænger sammen. De ønsker blot at give brugeren mere kontrol over nettet.

Hos FynboTV, hvor vi har spurgt, om de kender til dette fænomen, nikker de genkendende til problemet, som de godt har hørt om. Mange af de fynske hjemmesider, der annoncerer med diverse reklamer, har præcis samme problem med at deres reklamer ikke bliver vist på deres sider på grund af en “Ad Blocker”, når en bruger besøger hjemmesiden.

Der er lukket for kommentarer.