Når der handles i webshops på nettet, så kommer langt den største del af trafikken fra søgninger på Google. Og Google tjener fedt på, at de forskellige webshops er villige til at betale ret store beløb på årsbasis til søgemaskine-giganten, Google.
Hvis fx en webshop skal sælge en computer til en værdi af 4.000 kroner, så kan det nemt ende med, at Google render med de 500 kroner samlet set, da der i gennemsnit måske skal 20 klik til på en annonce på Google, inden der er en kunde, der rent faktisk køber varen. Og et klik kan sagtens koste op imod 25 kroner, da firmaerne presser priserne op. Så på den måde skal der altså betales over 10 % af produktets pris i annonce-kroner. Det vil sige en mindre indtægt til forhandleren, men mange af disse forhandlere er forstående overfor, at det er sådan, det hænger sammen. Fx siger direktøren for webshoppen Stylepit.dk følgende til Finans.dk:
”Vi ser det som en husleje på nettet, ligesom man betaler husleje i offline-retail efter, hvor butikken ligger. Du kan vælge hovedstrøget, hvor der er mange kunder, eller en lille handelsgade i Esbjerg, og som den største danske aktør på markedet er vi selvfølgelig på hovedstrøget,” siger Marc Jeilman, direktør for det børsnoterede selskab.
Der er kamp om pladserne på side ét på Google, når der søges på diverse produkter. Og det er ikke nogen nem ting at holde styr på de mange annoncer, der skal til for at være med der, hvor det sker. Fx kan det fortælles, at Stylepit har 30.000 annoncer kørende hos Google på forskellige søgeord og brugte 95 mio. kr. på markedsføring, primært hos Google, i seneste regnskabsår.