Jem & Fix, der åbnede deres første butik i 1988, har siden hen haft stor succes med deres koncept, som kan sammenlignes med discountkæder, som vi kender fra fødevarebranchen. Der er lagt vægt på billigere varer frem for service og vejledning i, hvordan varerne skal bruges, og det er åbenbart noget vi danskere sætter pris på.
Der kan imidlertid godt sættes spørgsmålstegn ved, om det er den mest optimale måde at gøre det på, når det kommer til kvaliteten af de projekter, som der kommer ud af varerne fra Jem & Fix, men så længe der er store og flotte tal på bundlinjen, så er det jo også godt nok for Jem & Fix, kan man sige.
Det er sådan, at kæden pt. er 2,5 millioner kroner fra at ramme en milepæl, som lyder på en toplinje på 2 mia. kr., mens overskudsgraden ligger på 6,1 pct. Disse tal viser, at Jem & Fix ligger bedre end mange af deres konkurrenter.
»Vi er gode til at drive vores butikker. Vi er skarpe på vores omkostninger, og det gør, at vi altid kan sætte den rigtige pris, og det har givet øget salg,« siger Svend Pedersen, der er adm. direktør i Jem & Fix, til Finans.dk.
Fremover vil lavprisbyggemarkedet satse på mere vækst, og det skal gerne komme fra de 20-25 nye butikker, som de har planer om at åbne frem til 2020 sammen med de eksisterende butikker, der skal renoveres. Her er der tale om ca. 1/3 af butikkerne, der åbenbart trænger til en kærlig hånd.
Der er ikke mange, der gider køre langt efter byggematerialer, og det er det, som Jem & Fix satser på.
”Vi er kendt for at åbne ude i de yderste områder, hvor der er befolkningsgrundlag til det. Vi er f.eks. lige åbnet i Dronninglund i Nordjylland og Gilleleje i Nordsjælland,” fortæller Svend Pedersen til Finans.dk.
Foråret i 2016 har ifølge Svend Pedersen været forrygende godt, bl.a. pga. det gode vejr, og han forventer, at 2016 bliver endnu bedre end 2015:
”Vi håber på godt vejr hen over sommeren, men hvis det begynder at regne fra nu af og hele sommeren, så er der nogle varer, der ikke bliver solgt.”