Udenlandske lastbilchauffører kører i påvirket tilstand – nu er det nok!

Det ser slemt ud, når man kigger på tallene, der viser, hvor mange udenlandske lastbilchauffører der kører rundt i Danmark i mere eller mindre påvirket tilstand. Det er alt for galt, og der skal gøre noget ved det, inden der ligger lig på bordet. Sådan mener Jørn Dohrmann fra Dansk Folkeparti ifølge JP.dk.

Det er desværre sådan, at mange af de chauffører, der bliver stoppet har en meget høj promille. En stor del af dem, der bliver stoppet er så påvirkede, at de slingrer på vejen, hvilket får folk til at ringe ind til politiet, således, at de bliver stoppet forholdsvist hurtigt. I nogle andre tilfælde har der været tale om så berusede chauffører, at deres lastbil er væltet.

Det seneste tilfælde, hvor en bulgarsk lastbilchauffør er væltet skete onsdag den 5. november 2014. Her blev hans promille målt til at ligge på 1,77. Den bulgarske chauffør blev anholdt og sigtet for spirituskørsel.

Vagtchef ved Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, Anders Mikkelsen, har ikke de præcise tal på, hvor galt det står til, men han kan fortælle, at der er mange tilfælde, hvor disse udenlandske lastbilchauffører bliver stoppet med en alt for høj promille.

Det er ikke uhørt, at chaufførerne bliver stoppet med promiller på over 3. I september 2014 blev en italiensk chauffør, der kørte på motorvejen mellem Padborg og Kliplev målt til at have en promille på 3,5 ifølge Syd- og Sønderjyllands Politi.

Dansk Folkepartis EU-parlamentariker Jørn Dohrmann mener, at transportminister, Magnus Heunicke (S), skal tage initiativ til at samle de danske partier og kollegerne i EU, så der kan bliver gjort noget ved dette store problem.

“Det bliver jo ved med at vrimle med væltede lastbiler og fulde chauffører på de danske veje. Kan vi ikke blive enige om, at vi konfiskerer lastbilerne samt lasten? Præcis som vi gør, når det drejer sig om alkoholpåvirkning i almindelige personbiler, der har været til fare for andre i trafikken.  Og fare er jo netop, hvad lastbilerne udgør,” siger han til BT og tilføjer:

“Mærkeligt nok reagerer man først fra ministerens side, når der ligger lig på bordet. Det er uacceptabelt, at der ikke handles før.”

De chauffører, der stoppes i Danmark med høje promiller, får store bøder, som det er deres vognmænd, der skal betale. Hvis der er tale om store overtrædelser af den danske lovgivning, så får chaufføren kørselsforbud i Danmark, men han må gerne køre videre i andre lande.

Der er lukket for kommentarer.